Plusklas

Op basis van de normaalverdeling is 13,6% van alle leerlingen binnen Scala begaafd en 2,3% hoogbegaafd.
Om aan de onderwijsbehoeften van deze leerlingen tegemoet te komen, wordt op alle scholen van Scala een vorm van Plus in de Klas aangeboden, soms onder een andere naam. Een plusgroep in de school, onder leiding van een leerkracht van de betreffende school en onder begeleiding van een coach hoogbegaafdheid van Scala. De details kunnen per school verschillen.

De leerlingen worden uit de groep gehaald om met een groep gelijkgestemden bij elkaar te komen en van en met elkaar te leren. Er is een groep voor de middenbouw, een groep voor de bovenbouw en in sommige gevallen ook een groep voor de onderbouw. Voor de onderbouw is over het algemeen 1 uur gereserveerd en voor de midden- en bovenbouw 1,5 uur. Ook krijgen ze opdrachten mee waar ze de rest van de week in de eigen klas aan kunnen werken. Op die manier is een transfer mogelijk van geleerde vaardigheden en krijgt de leerling ook de rest van de week passend aanbod.

https://www.unique-talentbegeleiding.com/blogs/de-zorgcurve-in-het-onderwijs

Inhoud
Tijdens de bijeenkomsten van Plus in de Klas wordt er thematisch gewerkt. We volgen de thema’s van Gestaltleren (www.gestaltleren.com) Deze thema’s zijn gericht op inzichten over hoe het werkt in de wereld. Ondanks een veranderende visie op de wereld en het onderwijs zullen deze inzichten nooit veranderen. Door op deze manier te werken, kunnen we tegemoet komen aan de brede interesse van deze leerlingen, maar ook ervoor zorgen dat we niet vooruit lopen op het onderwijsaanbod in de klas.

De belangrijkste insteek van Plus in de Klas is niet zozeer het cognitieve aanbod, maar vooral leren leren, leren denken en leren leven, kortom: leren omgaan met andere denkvaardigheden dan de gemiddelde leerling. Leerlingen leren omgaan met frustraties en met fouten maken, maar ook om hun creatieve denkvermogen de ruimte te geven. Ze ontdekken hun kwaliteiten en valkuilen en nemen die kennis en vaardigheden mee naar hun eigen klas. Daarnaast is er het waardevolle contact met gelijkgestemden. Voor een leerling die in zijn/haar klas de enige ‘slimmerik’ is, is het een verademing om gelijk begrepen te worden door andere leerlingen. Dat levert tegelijkertijd ook weer andere uitdagingen op, in bijvoorbeeld de samenwerking met anderen. Ook daar wordt veel aandacht aan besteed.

Onder andere de volgende onderdelen komen, middels verschillende werkvormen en activiteiten, verder nog aan bod:

  • Executieve functies
  • Mindset
  • Leerkuil
  • Werken aan je eigen gekozen leerdoel
  • Filosofie

De school selecteert de leerlingen voor deelname aan Plus in de Klas. Er is geen IQ-test nodig, wel een sterk vermoeden van (hoog)begaafdheid, op basis van leer- en persoonlijkheidskenmerken. Daarnaast moet duidelijk zijn wat de onderwijsbehoeften van de leerling zijn. Wanneer het lastig is om aan deze onderwijsbehoeften tegemoet te komen in de reguliere klas, kan Plus in de Klas een goede aanvulling zijn. De leerling moet ook aan een aantal basisvoorwaarden voldoen. Zo moet een leerling lesstof kunnen missen, een goede werkhouding kunnen laten zien en een zekere mate van zelfstandigheid en creatief denkvermogen hebben. Elk half jaar tot elk jaar wordt opnieuw bekeken of Plus in de Klas de juiste interventie is voor de betreffende leerling. Dat kan ook betekenen dat deelname aan Plus in de Klas stopt, omdat het aanbod niet aansluit of omdat de leerling genoeg vaardigheden heeft geleerd om in de klas weer zelfstandig verder te kunnen, onder begeleiding van de groepsleerkracht.

De Plus in de Klas-leerkracht fungeert ook als vraagbaak voor het team voor zaken gericht op hoogbegaafdheid. Middels teamtrainingen wordt de expertise van het team verder op peil gebracht. Deze trainingen zijn zowel gericht op kennisvergroting als begeleiding in het klassenmanagement, zodat de leerkrachten hoogbegaafde leerlingen in hun groep zo goed mogelijk kunnen begeleiden.